Roslagsgatan 36 A – Ö

Akuta händelser i fastigheten – vid fara för liv eller vid brand: Ring 112.

Andrahandsuthyrning: Ansökan om andrahandsuthyrning ska lämnas in skriftligen i två exemplar till styrelsen. Ansökan ska innehålla uppgifter om andrahandshyresgästen, önskemål om uthyrningstid samt intyg från arbetsgivare eller studieinrättning. Styrelsen godkänner andrahandsuthyrning om du ska arbeta eller studera på annan ort, om du ska prova samboskap eller vill hyra ut till dina barn. För att styrelsen ska godkänna övriga fall krävs god motivering. Styrelsen godkänner andrahandsuthyrning för sex månader i taget. Otillåten uthyrning kan leda till att du förverkar din bostadsrätt/hyresrätt vilket innebär att du tvingas sälja den.

Boendemiljö: Tänk på att det är en bostadsrättsförening du bor hos. Det kräver ett visst engagemang från din sida om du är bostadsrättsinnehavare. Att bo i bostadsrättsförening innebär att alla medlemmar ansvarar för trivseln i fastigheten. Hyresgästerna är förstås också välkomna att delta i skötseln av exempelvis trädgården, snöskottning etc. Allt som vi gör för att förbättra trivseln förbättrar för samtliga boende.

Brevinkast i dörr: Du som bostadsrättsägare ansvarar för att ditt brevinkast är i funktionsdugligt skick. Bokstäver till namnskylten på brevlådans front kan köpas hos t.ex. en låssmed.

Brandvarnare: Enligt lag är samtliga hushåll skyldiga att ha en fungerande brandvarnare.

Com Hem: Se ”TV och bredband”.

Ekonomisk förvaltning: Den ekonomiska förvaltningen hanteras av UBC. Vid frågor kontakta dem på telefon 018-56 32 40. Alternativt kan du kontakta föreningens kassör som finns angiven på föreningens anslagstavla.

Teknisk förvaltning: Teknisk förvaltare och fastighetsskötare är Gamla Stans Rörservice AB. Förvaltaren ansvarar för alla gemensamma utrymmen och maskiner såsom belysning, justering av lås och värme etc. Förvaltaren nås på tel 08-97 09 15 (vardagar 07.00-16.00). För jourarbeten, se avsnittet Felanmälan nedan.
Fastighetsskötare besöker fastigheten en gång i veckan för att gå igenom samtliga utrymmen.
Mot en kostnad kan du dessutom själv få hjälp med saker som rensning av avlopp, byta av packningar i kök och badrum.

Felanmälan (se även Istappar, Skadedjur och Vattenskada nedan): Felanmälan om något som inte är akut (t ex att en lampa i trapphuset har gått sönder eller att en tvättmaskin har gått sönder) görs alltid till styrelsen, som i sin tur kontaktar lämplig person hos förvaltningsbolaget. Är det fel på någon tvättmaskin – sätt även en lapp på den trasiga maskinen att styrelsen är kontaktad.

Vid akuta fel (t ex vattenläckage eller elavbrott) på kontorstid (vardagar 07.00-16.00), ring den tekniska förvaltningen på 08-97 09 15. Vid akuta fel utöver kontorstid, ring jourföretaget (Dygnet Runtservice Fastighetsjour AB – DRS) på tel 08 – 18 70 00.

Fest: Visa hänsyn mot dina grannar när du har fest. Tänk på att huset är gammalt och lägenheterna är lyhörda. Det kan hjälpa att t.ex. sänka basen och att stänga fönstren för att dämpa ljudet från lägenheten. Meddela gärna i förväg på anslagstavlan vid entrén var och när festen ska äga rum om någon behöver ta kontakt med dig.

Försäkring: Alla boende i fastigheten uppmanas att teckna privata hemförsäkringar. Bostadsrätts-havare bör teckna en hemförsäkring med bostadsrättstillägg. Vid eventuella skador i lägenheten kan bostadsrättshavaren/hyresgästen annars bli helt utan ersättning.

Föreningen har en fastighetsförsäkring hos Trygg-Hansa.

Information: Information från styrelsen hittar du på anslagstavlan vid entrén. På föreningens hemsida (www.roslagsgatan36.se) finner du nyttig information samt senaste versionen av denna boende-handbok.
Boende som undrar över något är välkomna att höra av sig till styrelsens ordförande. Om du själv vill informera om något, sätt upp en lapp på anslagstavlan och underteckna alltid med ditt namn. Det går också att skriva synpunkter i tvättstugeboken, men om något är trasigt måste lapp läggas till styrelsen och även sättas på den trasiga saken om att styrelsen är varskodd.

Istappar: Samtliga boende uppmanas hålla utkik efter istappar under vintermånaderna. Vid fara, ställ ut en varningsbräda lutad mot huset på trottoaren under istappen och ring Istappstelefonen på tel 08-50 380 280.
Kabel–tv och bredband: Fastigheten är ansluten till Com Hem och kostnad för basutbudet läggs automatiskt på månadsavgiften. Den som endast har basutbudet har ingen uppsägningstid inför avflyttning från fastigheten. Tag kontakt med Com Hem för information om utökat tv-utbud, bredband och telefoni.

Lägenhetsförsäljning: På föreningens hemsida finner du de uppgifter som kan behövas vid en lägenhetsförsäljning. Om du ändå saknar information, kontakta någon i styrelsen.

Pantsättningar: Föreningens ekonomiska förvaltare sköter allt som har med pantsättningar att göra. Därför ska de boende be banken skicka alla blanketter som ska fyllas i direkt till förvaltningsbolaget.

Passersystem: Varje hushåll ombesörjer två nyckelbrickor och bekostar själv ytterligare nyckelbrickor. Läs mer om passersystemet.

Skadedjur: Vid ohyra i lägenheterna ska den boende kontakta Anticimex på 08-683 33 00. Hänvisa till att föreningens ramavtal.

Snöskottning: Alla boende ombeds att hjälpa till med snöröjningen av gården. Meddela styrelsen om du ser att det ligger mycket snö på taken. Se också avsnittet Istappar.

Stadgar: En bostadsrättsförening är en ekonomisk förening. Föreningens stadgarna finner du på vår hemsida samt i tvättstugepärmen.

Styrelsen: Styrelsen och valberedare väljs enligt stadgarna en gång om året på föreningens årsstämma. Valberedningen har till uppgift att föreslå en styrelsesammansättning till varje årsstämma. Om du är intresserad av att gå med i styrelsen, kontakta valberedningen i god tid före årsstämman.

Städning: Trappuppgångarna, hiss och tvättstuga städas kontinuerligt. Hjälp dock gärna till själv genom att ta upp skräp som ligger i trappen eller torka upp om du själv tappat eller spillt något.

Stöld: Vid stöld ringer du till polisen tel 114 14 och gör en stöldanmälan. Kontakta dessutom styrelsen och informera om händelsen så att vi kan se över säkerheten i fastigheten.

Minimera risken för stöld och förstörelse genom att;

  • Ha alltid lås på ditt förråd oavsett om du använder det eller inte.
  • Stäng alltid öppna dörrar till gemensamma utrymmen och se till att alla plåtdörrar till vindsutrymmena är låsta när du går därifrån. Branddörren mellan A- och B-vinden i gårdshuset ska alltid vara stängd.
  • Hjälp varandra, särskilt under storhelger och semestrar, genom att se efter varandras lägenheter, fråga främmande människor om du kan hjälpa dem tillrätta.
  • Se till att entréporten alltid går i lås efter dig.

Sveriges Bostadsrätts Centrum (SBC): Föreningen är medlem i SBC. Gå in på www.sbc.se med användarnamnet Brf Roslagsgatan 36 och lösenordet 6755 (om lösenordet ändrats står det anslaget på anslagstavlan vid porten) för att ta del av medlemsförmåner och rabatter på exempelvis försäkringar, men också information om vad det innebär att bo i en bostadsrättsförening, rättigheter och skyldigheter.

TV & bredband: Fastigheten är ansluten till Com Hem och en kostnad för basutbudet läggs automatiskt på månadsavgiften. Den som endast har basutbudet har ingen uppsägningstid inför avflyttning från fastigheten. Tag kontakt med Com Hem för information om utökat TV-utbud, bredband och telefoni.

Varje lägenhet är dessutom utrustat med ett nätverksuttag. Besök www.bredbandsvaljaren.se för att aktivera uttaget och beställa tjänster såsom TV, bredband och telefoni.

Tvättstuga: I tvättstugan finns tre tvättmaskiner, ett torkskåp, en torktumlare och en mangel. Bokning av tvättid sker på listan i tvättstugan. Då många använder tvättstugan får varje hushåll boka endast en tvättid om gången. Respektera också att vi slutar tvätta, torktumla och mangla kl. 21.00 eftersom de närmaste grannarna annars kan bli störda av ljud och vibrationer i väggar och tak. Samma sak vid stängning tvättstugedörren – gör det med nyckeln. Efter avslutad tvättning ska maskinerna torkas rena inuti och utanpå, torktumlarens filter göras rent, tvätthon göras ren och golvet sopas och våttorkas. Häll ut skurvattnet direkt i avloppet under tvätthon.

Vattenavstängning – akut:

Vissa lägenheter har avstängningsanordningar i den egna lägenheten, oftast under diskbänken. Annars:

  • Vattnet i gathuset stängs av i gathusets källare.
  • Vattnet i köksstammarna till de 3:or som finns i gathuset kan också stängas av i ett litet förråd intill el- och trädgårdsförrådet, genast till höger när man kommer in på gården. Förrådet där man stänger av vattnet ligger nedför trappan till vänster. Nyckel finns hos styrelsen och vår tekniska.
  • Vattnet i gårdshuset stängs av i A-källaren.
  • Behöver vattnet i övrigt stängas av så kontakta styrelsen.

Vattenavstängning – ej akut: Endast auktoriserade VVS-installatörer får utföra arbeten på de vattenkranar som finns i fastigheten. Den som behöver stänga av vattnet i sin lägenhet ska i skälig tid sätta upp informationslappar om tidpunkt och datum för avstängingen.